Uge 30.

Mandag d. 24/7-2017.

Den sidste uge på denne tur startede kl. 08, hvor vi alle blev vækket af den hyggelige trommen fra regnvejr på vognens tag. Vi stod op, og til morgenmaden lavede Christoffer og jeg atter friske pandekager til alle.

Vejrudsigten hældte mod heldagsregn, men vi var fast beslutte på , at vi skulle ud og lave bare en lille smule, så vi trille afsted til Flume Gorge, som ligger næsten lige ved siden af Cannon Mountain Aerial Tramway. Flume Gorge er nogle kløfter og vandfald, der er dannet i bjergene af is-, vand- og vindpåvirkninger.

Vi var fremme omkring kl. 12, og begav os iført forsvarlige mængder regntøj afsted på vandringen ud gennem kløften. En smuk tur gennem gamle kløfter, og i det hele taget et skønt sted uden en masse larm fra trafik og turister.

Turen rundt i kløften tog en times tid, og vi priste os lykkelige for, at vi ikke havde op på Mount Cannon i dag, da udsynet var tæt på ingenting, så det havde været ærgerligt at stå deroppe i dag.

Da vi var tilbage fra vandringen rundt i kløften var vi gennemblødte men ved godt mod. Vi kørte fra kløften ind i en nærliggende by, hvor vi havde fundet ud af at der skulle være en boghandel (vi var på jagt efter Harry Potter nr. 2 på engelsk til Christoffer).

Det lykkedes at finde boghandlen, og det lykkedes at finde en bog (dog ikke Harry Potter) til knægten.

Bagefter fandt vi en lille diner, hvor vi spiste frokost før vi igen sadlede op, og kørte tilbage til vores camping.

Hjemme igen fik ungerne lokket med med ud og bade selvom det stadig regnede, men det var faktisk rimeligt forfriskende at komme et smut i vandet. Aftensmaden blev ikke det store i dag, da vi jo allerede havde spist inden i byen. Det blev en sandwich mens vi spillede Matador frem til sengetid hjemme i vognen.

Kl. 22 kravlede vi alle i seng. Der var tidlige afgang i morgen til en lang køretur.

Tirsdag d. 25/7-2017.

Vækkeuret stod til tidligt i dag - kl. 06.30 ringede det (ikke at det havde den store effekt før kl. 07).

Vi stod op, koblede fra, og lagde ungerne ned i sikkerhedsselerne på de nedre sæder, hvorefter vi var på vej kl. 07.30.

Der skulle tilbagelægges 500 km i dag, og det lignede at det skulle ske på små veje, så forventningen var at det ville komme til at tage en stor del af dagen at nå frem til Whetstone Gulf State Park.

Første stop blev gjort efter vi havde krydset statsgrænsen ind til Vermont. Her fik vi morgenmad omkring kl. 09.30. Derefter gik turen videre mod vest, og det blev til et handlestop i St. Albanks og en tankning lidt senere.

Kl. 16.30 var vi fremme efter en lang, men smuk, tur. Turen havde egentlig været ret spændende fordi den gik igennem mange amerikanske byer, der på alle måder levede op til den slags byer man altid ser på film.

Da vi nåede Whetstone Gulf State Park gik vi rundt, og konstaterede at 2 overnatninger nok var lidt i overkanten af, hvad denne park havde aktiviteter til. Derfor bookede vi om til Hamlin Beach State Park, som vi ville køre videre til i morgen. Herfra kunne vi komme til det Premium Outlet vi havde udset os i Waterloo halvvejs på vejen mellem Whetstone Gulf State Park og Niagara Falls.

Onsdag d. 26/7-2017.

Vækkeuret var sat til at ringe igen i dag. Vi vidste pr. erfaring, at når vi bor inde i en skov iblandt en masse høje træer, så er der bare mørkere, og så sover vi bare længere end strengt nødvendigt, og har svært ved at komme op.

Samtidigt ville vi gerne afsted fra Whetstone til Hamlin Beach, og da planen var at vi skulle over et Premium Outlett i Waterloo (midt mellem Syracuse og Rochester, så ville det være fint om vi kom tildigt afsted, for ikke at bruge hele dagen på vejen igen.

Morgenmaden forsøgte vi at indtage ude i det fri, men vi måtte søge læ for et par utidige egern, som begyndte at spise kogler højt oppe i træerne. Det resulterede i, at der pludseligt kom kogler og rester fra kogler styrtende ned på morgenbordet, med overhængende risiko for at ramme os midt i maden - vi trak indenfor, for ikke at komme galt afsted.

Vi kørte fra Whetstone Gulf State Park kl 09.30, og var fremme ved Premium Outlett præcis kl. 12. Der gik 3 timer med indkøb af løbesko, cowboybukser og alt muligt andet tøj til ufatteligt gode priser.

Efter indkøb fik vi en sandwich, og bagefter satte vi afsted de sidste godt 100 km ind omkring Rochester, hvorfra vi fortsatte ud til Hamlin Beach State Park.

Vel fremme ved parken kl. 16.30 fandt vi nogen skønne, lune, tørre og knap så mørke camp sites sammenlignet med Whetstone Gulf State Park. Vi riggede vognen til med en lidt bedre fornemmelse i maven af, at her kunne vi godt være 2 dage.

Da bilen var parkeret futtede vi ned til stranden langs bredden af Lake Ontario, som vi ikke havde set siden vi forlod Toronto for små 2½ uge siden. Katrine og jeg var ude og bade, og bagefter fortabte vi os allesammen i et større sandslotsbyggeri, indtil jeg smuttede hjem til vognen for at finde grillen frem, og gøre klar til aftensmad.

Aftenen var hurtigt overstået, da vi først fik aftensmad ret sent - alle var i seng kl. 22.

Torsdag d. 27/7-2017.

Det begyndte at regne i nat omkring kl. 04.05, og det betød at vi om morgenen lå og hyggede os med IKKE at have travlt med at komme op, mens vi kunne høre regnen falde ned på vognen.

Vi stod op omkring kl. 09, og planen endte med at blive at vi koblede vognen fra og kørte ind til Rochester for at besøge Strongs Museum for Play. Et museum dedikeret leg, som faktisk så ret spændende ud.

Turen ind til museet var ca. 50 km, og vi var fremme omkring kl. 12. Regnen væltede stadig ned, så det virkede som en god beslutning at bruge et par timer på et tørt sted.

Museet var en positiv overraskelse, og ungerne havde en fest med at gå fra den ene afdeling til den anden afdeling. Der var spillemaskiner, legetårne, Lego - så det endte med der gik 3 timer før vi fandt ud af, at vi var sultne.

Vi takkede af omkring kl. 15.30, spiste frokost i camperen, og skyndte os tilbage til Hamlin Beach State Park. Solen var fremme, og det var lige pludseligt rigtig varmt og dejligt udenfor. Vel tilbage smuttede jeg med ungerne ned til stranden, og vi hurtigt ud til bølgerne for at bade. Efter svømmeturen blev der hængt ud og bygget sandslotte frem til kl. 18, hvorefter vi smuttede tilbage til camperen igen.

Katrine, Dorthe og jeg endte med at løbe en tur rundt i State Parken inden vi fik startet grill og gjort klar til aftensmaden.

Kl. 20 spiste vi, og mens tusmørket faldt på tog vi en gåtur for at spotte vilde dyr. Det vrimlede med egern, ildfluer, oddere og kaniner i parken (udover fugle naturligvis), så det var ret hyggeligt.

Hjemme igen lagde vi os til at sove kl. 22.30.

Fredag d. 28/7-17.

Oppe til sædvanlig tid - alle havde sovet lidt forstyrret, fordi vi alle havde fået vældig mange myggestik på fødder og ben, som begyndte at klø helt vildt om morgenen.

Vi spiste morgenmad, og fik pakket vognen ned, så vi var klar til den forholdsvist korte tur til Niagara Falls, og at krydse grænsen tilbage til Canada.

Turen gik stille og roligt derudad langs Lake Ontario's bredder, og vi var fremme ved grænsen ca. kl. 12. Det tog ca. ½ time at komme over grænsen. Ikke fordi vi skulle ind og svare på en masse spørgsmål, men fordi der ganske enkelt var temmelig meget trafik ved grænsen.

Da vi var kommet over, var der kun 25 km til vores camping, incl. et stop ved et Wallmart, så vi kunne få handlet fødevarer osv.

Fremme ved KOA Niagara Falls blev vi indkvarteret, og ungerne stak hurtigt i badetøjet efter de havde fået lidt at spise.

Dorthe og jeg sad og kiggede lidt på, hvad vi kunne tænke os at lave ved Niagara Falls, og det endte med at vi bestemte os for at købe et adventure pass til hele familien - det gav 2 dages gratis bustransport til hele familien, adgang til de 4 største seværdigheder - så for de 1200 kr. det kostede var der masser at spare.

Derefter kørte vi med bussen ind til Visitor Center ved Table Rock, hvorfra der var direkte udsigt over vandfaldet. Det er jo helt vildt så stort det er, og hvor meget vand der løber igennem. Der var MANGE turister, og det er helt klart en stor pengemaskine, men det var godtnok imponerende.

Efter at have kigget på vandfald begav vi os afsted på en lille gåtur ind mod byen. Vi havde et ønske om at finde en Taco Bell, hvor vi gerne ville spise. Det lykkedes ikke rigtig i første hug, men vi havde set en Taco Bell ca. midtvejs mellem centrum og campingpladsen, så vi endte med at sætte os i en bus, og tog lidt ud af byen, hvor vi omkring kl. 21 endeligt fandt et sted at spise.

V i kom altså lidt sent hjem, og var nok blevet lidt kolde (vi havde ikke slæbt overtøj med ind i byen), men humøret var højt, og vi var mætte og tilfredse. Kl. 23 blev det sengetid - der er stramt program i morgen.

Lørdag d. 29/7-2017.

Næstsidste dag......................Vi sov uden vækkeur, og var derfor først oppe kl. 8.30. Christoffer og jeg havde fundet en masse nyt morgenmad i går, så morgenbordet var et mekka af nye amerikanske morgenmadsprodukter.

Vi skulle med bussen ind til Niagara kl. 10, så vi kunne komme rimeligt tidligt frem til den første af de attraktioner vi skulle se i dag. Der var booket en "journey behind the falls" kl. 11. Her blev vi via elevator gelejdet ned til nogle gange og tunneller lige foran Horseshoe Fall. Man var meget tæt på vandet, og man kunne virkeligt fornemme drønet fra vandmasserne, og de enorme kræfter der er på spil.

Bagefter skulle vi videre til "the Fury Of Niagara Falls". En 4D forestilling, som handlede om vandfaldets tilblivelse. Det var pænt sjovt, og man endte med at være godt våd, før vi endelig kom ud derfra igen.

Så hoppede vi på bussen, og kørte ud til "White Water Walk", hvor man kunne komme ned og gå 2-300 meter langs strømmen lidt ude fra selve vandfaldet. Der var masser "Rapids", som hvirvlede rundt med hastigheder på op til 50 km/t - det gik vældig hurtigt, og så frygtindgydende ud, når bølgerne samtidigt var 2-5 meter høje.

Fra "White Water Walk" tog vi bussen ind til "The Hornblower", som er den klassiske turistattraktion, hvor man i båd sejler så tæt på vandfaldet som man nu tør (nedenfor vandfaldet). Der var usandsynligt mange mennesker i kø, så det virkede lidt usandsynligt at vi nogensinde skulle nå frem, men vi var faktisk i båden efter en ½ time, så det viste sig at være rimeligt.

Det var en stor oplevelse, men efter bådturen var vi klar til at komme hjem til poolen igen. Dvs. det endte med vi tog afsted kl. 10, og var hjemme igen kl. 18, hvor det blev prioriteret at hænge ud ved poolen i en times tid, inden det blev tid til at aftensmaden skulle på grillen.

Det blev Christoffer der i dag sørgede for varme pølser og brød fra grillen, så vi kunne få hotdogs til aftensmad.

Efter aftensmaden tændte vi lejrbål, og nød livet udenfor indtil vi gik i seng kl. 22.

Søndag d. 30/7-2017.

Sidste hele dag ! Vi havde ikke sat vækkeuret, og efter morgenbadet lavede knægten og jeg pandekager til morgenmad.

Vi havde været i forhandling med ungerne om, hvorvidt vi (igen) skulle ind til Niagara Falls for at se "Ripley's Believe It Or Not", eller om vi skulle køre lidt ud af byen for at se Niagara Gorge (en kløft), hvor man vistnok kunne gå en ret fin tur.

Ungerne vandt, og vi stillede vognen på en parkering lige ved siden af KOA, og nåede lige nøjagtigt at hoppe på en bus ind til byen (vores turpas gjaldt stadigvæk). Fremme ved museet kl. 10.30 brugte vi ca. 2 timer på at komme rundt og se udstillingen. Fantasifuld og underholdende - absolut anbefalelsesværdig, samtidigt med at det ikke var super dyrt at komme ind.

Kl. ca. 13 tog vi bussen tilbage til camperen, vi tankede lidt, og fandt en rute ud til vores sidste overnatning ved Albion Hills - et rekreativt område lidt nord for Toronto, som samtidigt ligger tæt ved Motorhome Travel, hvor vi skulle af med camperen igen i morgen. Vi var fremme kl. 15, og fik hurtigt pakket køleskabet ud, så alle kunne få lidt frokost.

Bagefter smuttede vi ud til et vandland/legeland som lå i området. Her var vi frem til kl. 19, hvor det lukkede.

Hjem til camperen igen, hvor vi fik hevet alle taskerne frem, og begyndte at pakke sager ned. Alt blev hevet ud og det der kunne smides ud blev smidt ud. Efter pakning havde Dorthe aftensmaden klar, og vi spiste indtil vi var klar til at slutte dagen med at finde en geocatch, samtidigt med at skraldet blev taget til skraldespanden.

Kl. 22.30 sengetid for store og for små.