Uge 27.

Torsdag d. 6/7-2017.

Vækkeuret stod til kl. 04 torsdag morgen, da vi skulle op og være klar til afgang inden det blev alt for sent.

Flyet fra KBH skulle lette mod Reykavik kl. 7.50. Afgang var planmæssig, og vi kom afsted fra København til tiden.

Opholdet i Reykavik var kort, og drejede sig mest om at finde næste fly med afgang mod Toronto kl. 10.30 (lokal tid). Flyet blev fundet, og vi var vel fremme i Pearson Intl. Airport kl. 12.30 (lokal tid). Alle tasker dukkede op, og vi bestemte os for at tage en taxi ned til centrum, da vi ikke havde lyst til at sidde i lufthavnen og kigge ret længe.

Vi kunne først få nøglerne til lejligheden kl. 16, så vi havde lidt god tid.

Vi fandt en taxi, og var inde i centrum kl. 14.

Vi blev sat af lige ved CN Tower, og kunne med det samme genkende både tårnet, Rogers Centre og det højhus vi skulle bo i. Skønt, og tilsyneladende fuldstændigt under kontrol.

Et par timer blev fordrevet med at hænge i parken (Roundhouse Park), mens vi fik lidt frokost.

Kl. 15 gik Katrine og jeg over til Rogers Centre, og fik købt billetter til en baseball kamp mellem Toronto Blue Jays og Houston Astros aftenen efter.

Kl. 15.30 fik jeg fat i nøglen til vores lejlighed, og vi kunne endelig slæbe vores tasker op. Super fin lille lejlighed på 54. etage lige midt i byen.

Efter at have fået handlet ind til aftens- og morgenmad, blev der skrevet dagbog og hygget resten af dagen. Klokken er nu 24 danske til, så vi kunne godt mærke vi var ved at være trætte sidste på eftermiddagen.

Fredag d. 7/7-2017.

Klokken er lige nu næsten 24 efter en lang hyggelig dag, der startede omkring kl. 08.

Ungerne og jeg havde set vældigt frem til det første "amerikanske" måltid, bestående af flerfarvet morgenmad af tvivlsom herkomst. Morgenmaden blev et skønt mix af fruit loops, coockie dough og youghurt.

Efter morgenmaden traskede vi over til CN Tower, som ligger 200 m fra vores lejlighed. Det endte med, at vi købte billetter med det samme, da der ikke var nogen kø. Derefter smuttede vi med elevator i 2 omgange de ca. 350 meter op til platformen, hvor det øverste observationsdæk ligger, og derefter yderligere 100 m videre opad til Skypod der ligger ca. 450 m over jordens overflade.

Der var en ganske voldsomt god udsigt herfra - på klare dage kan man se helt til Niagara Falls, som ligger ca. 70 km væk.

En vildt spændende tur, fabelagtig udsigt, men en kende udfordrende for folk, der har det lidt stramt med højder. Der er masser af glas, og frit udsyn over det hele - både gennem vægge og dæk. Tilstrækkeligt til at man får testet nerverne.

Efter besøget i CN Tower var vi hjemme og vende, for at spise frokost.

Éfter at have slappet af en times tid, drog vi ned til havnepromenaden. Vi gik en tur langs promenaden, fik en is, og gik ellers via Toronto's gamle bydel hjem, for at gøre klar til det sidst arrangement i dag.

Kl. 17.30 gik vi til Rogers Center (efter at have været hjemme 1 times tid). Her indfandt vi os ca. ½ time før kampstart. Selve kampen startede kl. 19, men der var masser at se på indtil da.

Knap 37.000 tilskuere var der til aftenens kamp, hvor Toronto Blue Jays kamp, hvor Toronto Blue Jays desværre aldrig rigtig kom i gang. Houston Astros vandt 4-0. og var langt foran allerede kl. 21.30 fra kampen

Til sidst stod vi alle hjemme på altanen, og nød Toronto's skyline.

Alt i alt en dejlig dag med godt vejr, og en del på programmet.

Lørdag d. 8/7-2017.

Vi vågnede op til den 2. dag i Toronto kl. ca. 8 lokal tid - væsentligt mere udhvilede end i går, efter en god nattesøvn.

Det blev hurtigt vedtaget, at i dag ville købe et turkort til super-turist-bussen, der ligger og kører rundt i Toronto Centrum - den pendlede imellem alle byens seværdigheder. Turkortet til bussen gælder 2 dage, og man kan hoppe af og på bussen lige så meget man lyster.

Kl. 10 var vi afsted fra afgangen ved CN Tower. Vi kørte igennem Old Toronto, Young Street forbi Royal Ontario Museum (ROM), hvorefter vi hoppede af ude med Casa Luma ca. 5 km nord for centrum.

Casa Luma er bygget af en rigmand for mange år siden, et vildt fort som er blevet brugt i mange film som fx. X-Men, Harry Potter osv.

Turen var rent faktisk super interessant, og guiden var rigtig god til at fortælle små historier om alle de steder vi kom forbi.

Vi tog bussen hjem igen, spiste frokost i lejligheden, hvorefter vi gik over i Ripley Aquarium, som ligger lige ved siden af CN Tower (200 m fra lejligheden). Aquarium var super flot - også målt efter dansk standard - men der var mange mennesker, så det var temmeligt støjende at vandre rundt derinde.

Kl. 16.30 havde vi aftalt, at vi igen ville hoppe på sightseeing bussen, for at tage med den på den sidste tur rundt, og så stå af ude i Chinatown, hvor vi havde aftalt, at vi gerne ville spise aftensmad.

Vi var fremme i Chinatown kl. 18.30, hvorefter vi gik rundt og hyggede os med at kigge på de mange skilte og butikker. Vi var inde ved en bager og finde nogle "mystiske" kager, og vi endte med at spise aftensmad på et meget lokalt sted - maden bestod af egg-noodles, kylling med peanuts, og dim-son med kylling.

Turen blev afsluttet med at vi gik de ca. 2,5 km tilbage til lejligheden, hvor resten af aftenen gik med at skrive dagbog før sengetid.

Søndag d. 9/7-2017.

Dagen startede omkring kl. 8.30, hvor alle have fået sovet godt ud.

En simpel gang morgenmad med flerfarvet amerikansk morgenmad med frugt blev hurtigt indtaget, hvorefter vi smuttede over til CN Tower for at hoppe på sightseeing bussen igen, og tage rundturen ud til stop nr. 6 ved ROM (Royal Ontarian Museum)-

Fremme kl. 11, hvorefter vi brugte ca. 2.5 time i ROM på at komme rundt og se udstillingerne om de oprindelige folk (som på mange måder minder om eskimoer), samt de oprindelige tilflyttere som kom til Canada sydfra - til sidst en stor udstilling om dinosaurer som var super flot og langt større end noget vi nogensinde har set af den slags før.

Kl. 14 var vi færdige på museet, og satte os udenfor for at spise vores medbragte sandwich mens vi nød solskinnet og den flotte facade på ROM.

Vi hoppede på sightseeing bussen igen, og kørte med tilbage til pladsen ved CN Tower, hvor vi hoppede af, og smuttede ind i Blue Jays fanbutik, hvor ungerne fik en Blue Jays T-Shirt, og jeg selv en Blue Jays baseball.

Vi fortsatte ned til havnefronten, hvor vi kom ud på en sejltur til Toronto Islands, der desværre ikke havde offentlig adgang pga. nylige oversvømmelser, men sejlturen rundt om øerne var rigtig fin, og det var hyggeligt at tilbringe 1 time på en båd.

Vel hjemme igen brugte vi en god times tid på at lave ingenting hjemme i lejligheden. Der blev løst kryds og tværs og spillet UNO.

Kl. 18.30 vandrede vi atter ud mod Chinatown, hvor vi havde bestemt os for at vi skulle have aftensmad på en Taco Bell vi havde spottet (den nærmeste på vores lejlighed). Det var en frisk lille gåtur på 2 km, som på tilbageturen blev lagt ind gennem Chinatown, hvor Dorthe gerne ville finde noget the.

Vi fortsatte ned mod havnefronten, hvor desserten skulle bestå af en "beavertail" - et ufatteligt sundt stykke friturestegt dej med nutella, peanutbutter og chokoladelinser ovenpå. Det smagte jævnt godt.

Hjemme i lejligheden igen kl. 21.30 efter sidste dejlige dag i Toronto.